Wednesday, April 05, 2006

Välkommen till tantträsket part two

Okej, jag har lagt undan stickningen för tillfället. För nu börjar ju trädgårdssäsongen, ännu ett tantträsk som jag kan gå ner mig i. Jippi! Det har ploppat upp en massa bilder i mitt huvud på frodiga pioner, kamelior och rosor alltsedan snön smälte bort. Fast vi har ju faktiskt tjuvstartat genom att fröså blomsterlönn för ett par månader sedan. Jag älskar blomsterlönn (klockmalva) med de skira tunna blomknopparna mot de burdust stora löven. Fast den tog tid på sig. Först ingenting, sedan ingenting, sedan exploderade den. Hmmm, den måste nog hållas kort om den ska kunna stanna kvar inomhus i kruka.


Jag skulle kanske gjort som min treåring, så fort det kom upp några små blad på hennes planta så knipsade hon resolut av dem. Den har inte hämtat sig än. Den hukar fortfarande några centimeter ovan jord, som ett litet bonsaiträd.


Vi slängde även ner några torkade frukkärnor i några krukor. Suck alltid samma sak, papayan kommer jag ihåg men resten, vad är det här till exempel?

Melonkärnor eller var det clementin, hmmm? Lantliv hittade världens enklaste tips hos Martha Stewart, denna otroligt smarta kvinna. Skriva tydligt med vacker stil! på krukorna. Det funkar ju i alla fall med favoritväxterna som man vill så gång på gång i samma krukor.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Blomsterlönn är en favorit här hos mej också :) Men min har fått väldigt små löv för jag har sparat den över vintern. Får se vad som händer med den. Jag har helt missat att så frön (har heller ingen trädgård), får väl fuskköpa några plantor och låtsas.

12:24 PM  
Blogger josé said...

Lätt hänt att missa frösådden denna superförsenade vår. Det är ju minst lika roligt att plantera färdiga ut plantor. Snabbare resultat i alla fall :).

9:28 PM  

Post a Comment

<< Home