Sunday, April 16, 2006

En annan konstrunda

Ja, det blev en konstrunda i år, fast väldigt snabb och utan barn och helt andra stopp än vi tänkt. Åksjuk treåring och uttråkad sexåring lämnades tacksamt hos svärföräldrarna. Avverkade en hel del traditionell keramik och akvarell i Åhustrakten. Gjorde en avstickare till Maglehem och tittade in i Curt Hillfons atelje Bränneriet som ligger vackert en bit avsides från vägen. Curt var mycket excentrisk och karismatisk i kaftan och guldringar i öronen. Såg knappt hans målningar pga allt folk. Nere vid Brösarp ställde Christer Wedman ut underbara stora oljemålningar. Just som jag klagade på att vi inte sett någon kul fotokonst sprang vi på detta hos Neon Gallery i Brösarp. Gillade Lena Muchnayas fotografier på det ryska danskollektivet Wampeter i Sibirien. Ojoj, detta låter väldigt pretentiöst märker jag, men fotona var vackra. Se nedan.

Här fanns också utställningen A Thing Called Love av åtta unga konstnärer från Kanada. Nedan bild på Claire Greenshaws videoverk Bouquet for Lost Brothers.

Eftersom jag är jag måste bara Katy Slades broderade tavlor baserade på ackorden från Bob Dylans I Want You omnämnas. Kändes ganska uppfriskande att gå omkring och kika på dessa unga konstnärers verk efter en alltför stor dos av tovat garn och blåglaserad keramik. Inget ont om detta, men lagom av allt är bäst.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åh, vad härligt det låter!
Jag har varit på konstrunda på Österlen en gång. Det var verkligen en upplevelse. Curt Hillfon, måste ju vara nån släktning till Herta Hillfon?
Hon med de fantastiska skulpturerna?

9:58 PM  
Blogger josé said...

Ja Curt måste vara Hertas son. Hans syrra heter Maria och är också konstnär. Har bestämt för mig att även pappa Hillfon var konstnär.

10:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kul att du gillade min blogg! Din är minsann inte så pjåkig heller :oD

Konstrunda med barn är alltid en speciell upplevelse. Dottern (7 år)samt min mammas sambos barnbarn (4 år) brukar få hänga med. Det krävs mycket mutor och engagemang! Men en varmkorv ur termos på Coops parkering i Tomelilla är dock en höjdare!

1:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hoppsan, råkade visst länka mitt namn till din hemsida... men nu så ska det väl vara rätt!

1:26 PM  
Blogger josé said...

Ja det är en chansning att ta med barn. Ibland går det hur bra som helst ibland går det inte alls. Måste prova preparerade termosar! :)

11:00 AM  

Post a Comment

<< Home