Monday, August 14, 2006

Sommar på österlen- Arboretum


Jag vet inte riktigt varför men jag gillar träd. Det är inte helt lätt att få med mig någon ut och kolla på träd men min sexåring brukar i allafall vara ett säkert kort. Vi körde ut till Esperöds Arboretum söder om Kivik och strosade omkring i skogen som består av hundratals olika sorters träd, varav många planterats redan på 1920-talet.


När jag någon gång har stått i en plantskola och känt på taniga stammar har jag alltid svårt att föreställa mig hur ett träd kommer att se ut i full storlek, för att inte tala om hur lång tid det tar för träd att växa till sig. Det känns rätt hopplöst att vänta i 30 år (eller i 500 år som eken nedan) innan man kan njuta av en frodig björk eller en knotig ek, fast varför inte. I arboretet kan jag i allafall gå omkring och bara njuta av stora tulpanträd eller turkiska hassel och plataner. Såg också hur min lilla Ginko biloba kommer att se ut sådär om 20 år, den måste jag hitta bättre plats till!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Träd är mäktiga, jag har fortfarande inte hämtat mig från våra grannars fullständiga skövling av sin tomt. De fällde alla träd på sin tomt. Jag pratar 300-åriga ekar här!! Istället har de lagt singel på hela tomten och gjort en mur med "låtsasgatsten" dvs tumlad betong. Det ser faktiskt för jävligt ut. Funderar allvarligt på att sätta en snabbväxande tujahäck (fast de är fula som fan) så jag slipper se eländet.
Jag visste inte att det fanns ett arboretum i Kivik, det måste jag besöka nästa gång jag åker till Österlen. Tack för tipset!

10:43 AM  
Blogger josé said...

Ååh nej, tänk att skövla 300-åriga ekar. Suck, nästan som att skövla regnskog. Tycker det är värdefullt med vackra, gamla uppvuxna trädgårdar. Det tillför så mycket stämning och en 300-årig ek går ju knappast att köpa för pengar om man någon gång ångrar sitt misstag. Låt stå helt enkelt!

Ja arboretet är en mysig utflykt, det finns några till arboretum i närheten ett vid stenshuvud som heter Hällevik och ett i Ulriksdal.

9:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jo, du förresten! Glömde skriva det sist. Att DU gillar layouten på bloggen VÄRMER!! Tack raring!!

11:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hallå?? Är det nån hemma?

12:15 AM  
Blogger josé said...

njae, jag vet inte riktigt var jag håller hus just nu. Fast det är iallafall inte på bloggen. Hmmm, hoppas på ny inspiration snart. Ska ta ett besök på din sida....

9:45 PM  

Post a Comment

<< Home