Friday, September 22, 2006

Apotekarns trädgård



Grundarna till Apotekarn trädgård i Simrishamn har på en innergård odlat en trädgård med härlig medelhavskänsla. Tack var skydd av husväggar så växer och frodas olivträd, fikonträd och andra mer eller mindre exotiska växter. Här finns ett brett sortiment av rosor om man vill handla, plus fina krukor och trädgårdsskultpurer. Ovan ser man några betongkrukor med fotoscreentryck av Yvonne Larsson.

Känslan och stämningen framkallad av hettan som dallrade i juli när vi var där, i kombination med ljudet av springvatten och doften av citrusfrukter satt kvar länge i kroppen. Gick och lånade ett gäng konstböcker häromveckan och jepp, där var den igen; stämningen av hetta, citrusfrukter och porlande springvatten. "Lieder ohne worte" samt "Old Damascus: Jew's Quarter" av Frederic Leighton.



Bilder från mezzo-mondo.com.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Låååång time!!!
Jag har aldrig varit på Apotekarns, men känner väl till stället. I våras ställde en kollega till mig ut tulpanfotografier där. Det bler definitivt ett besök vid nästa Österlenresa.
Kul att du är tillbaka, jag har saknat dig!

9:11 PM  
Blogger josé said...

Ja jättelåååång time, vad glad jag blir att du fortfarande tittar in hos mig, trots mitt obefintliga bloggande sista månaderna.
Jag har saknat dig också. Vad är det för kuligt du har för dig denna veckan, kan du ge en ledtråd??

11:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Sådär, ja! Nu fick man ju se bilderna på betongkrukorna också, de ville inte komma upp sist:( Fina!
Nja, du får nog ge dig till tåls, men det är spännande, roligt, pirrigt och lite läskigt:)

4:09 PM  
Blogger josé said...

Okej, jag får väl ge mig till tåls. Men är sååå nyfiken.

10:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nyfiken i en strut!! Du håller väl inte på och missar "the big thing"?

6:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej!

Vi tycker om din blogg och vill se till att våra besökare kan ta del av den
och även hitta till dig. Eftersom du erbjuder RSS har vi tagit oss friheten
att hämta in några exempel som du kan se på http://www.hetahem.se .I menyn under
"Läs på nätet" ligger ditt innehåll under svenska inspirationsbloggar.
Förhoppningsvis tycker du som vi att ett sånt här arrangemang gynnar oss båda
och att du tycker att det är OK att vi jobbar så här långsiktigt. Om inte
behöver du bara säga till så tar vi bort ditt innehåll direkt.

Självklart är vi också intresserade av att byta länkar och är du intresserad
av det är du välkommen att titta in på www.hetahem.se i menyn under länkpartners .

Med vänliga hälsningar

Veronica & Per

8:45 PM  
Blogger josé said...

Jag älskar Cosas sortiment Anneli. Det har du verkligen gjort bra.

Veronica, du får gärna länka till min avsomnade blogg om du vill. Ska se om jag får liv i den igen.

1:08 PM  

Post a Comment

<< Home