Wednesday, May 03, 2006

24 timmar i Byen, Part 1


Jag och sambon tog en liten tripp till Köpenhamn över valborg. Började med en lätt lunch i vinterhaven på Glyptoteket. Det måste vara en av de mest romantiska platser med vita marmorskulpturer, springvatten och gröna palmer. Här kan man sitta och bara njuta och drömma sig 100 år tillbaks i tiden. Hade det dykt upp damer i vita sekelskiftesklänningar och herrar i hög hatt hade det inte varit det minsta märkligt i denna underbara miljö. En favoritskulptur är kvinnan översållad med små bebisar; Kai Nielsens "Vattenmodern". Kan dock inte låt bli att ömma för de arma små liven. Sätt dig nu inte på någon av dem mamman, oj vänta där kommer en till kravlande, håll nu i den lille rackaren som snart tippar ner. Suck, inte helt lätt att slappna av som småbarnsmamma.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åh ljuva Glyptotek. Jag intog också en lunch där vid mitt Köpenhamnsbesök.
Det är verkligen ett fantastiskt ställe. Men även de nya utställningslokalerna är enastående.
Modigt också att våga "plocka bort" föremål istället för att visa allt som alla andra museer gör. Egyptenutställningen med max 10 föremål per rum - det är sparsmakat och lyxigt. Välkommen hem förresten! Ska bli kul att läsa mer.

10:45 PM  
Blogger josé said...

Ja, visst är där fint. Jag ska skriva mer, mitt bloggtempo är så slött just nu bara. Känns som alla andra bloggare sprutar fram inlägg, så kommer jag i snigelfart.

6:47 PM  

Post a Comment

<< Home