Saturday, May 06, 2006

24 timmar i Byen, Part 2


Runt hörnet från Glyptoteket på H C Andersens Boulevard ligger Dansk Design Center. Fick tips från Flitiga Myran om utställningen Flow Market, som hon redan bloggat om. Flowmarket ifrågasätter det gängse ekonomiska och teknologiska tillväxtbegreppet och de konsekvenser detta har fått för människan, samhället och miljön. Istället tillhandahåller de ett alternativt förhållningssätt till tillväxt kallat "sustainable growth" - hållbar tillväxt. Visst väcker det frågor. Vad är det vi vill uppnå när vi konsumerar? Är vi så vana vid att konsumera att vi även försöker fylla våra inre behov med konsumtion? Flowmarket sätter fingret på våra vardagliga bristvaror i en stressad tillvaro likaså samhälleliga bristvaror och den obalans i miljön som uppstått med våra konsumtionsmönster och en ständig strävan efter ekonomisk tillväxt.

Utställningen iscensätter dessa frågor på ett urläckert sätt! Man promenerar in i ett litet snabbköp som hämtat från framtiden, eller är vi redan där? Alla förpackningar är kliniskt enkla med lockande innehåll om "naturalness", "individual" eller "collective flow", "tolerance", "stresskillers". En stor burk innehållande "Organic food" kanske kan smaka? Eller lite "inner harmony"? För att ta det hela ett steg längre så kan du själv bli del av utställningen genom att köpa med dig varorna hem! Själv stod jag och velade och fingrade på burkarna länge. Skulle behövt burken"choicetakers" men de var slut, eh. Som en ständig påminnelse om min egen roll i konsumtionskarusellen har jag nu pause och presence på burk.


Mellan 20-23 maj kommer utställningen att gästspela på designmässen International Contemporary Furniture Fair i New York. Annars visas den permament på Dansk Design Center.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kunde inte ha sagt det bättre!!
Jag var så jäkla impad över den där utställningen att jag helt enkelt inte kunde skriva om den! Men det kunde du och det med besked. Toppen!

5:39 PM  
Blogger josé said...

Jamen samma här, den var så bra! Går fortfarande och funderar på den. Hur får man den till Sverige tror du?

5:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Man kan ju kanske börja med att fråga dem själva om de skulle vara intresserade av att komma till Sverige?

8:30 PM  
Blogger josé said...

Du har en superskön inställning Anneli, visst kan det vara så enkelt att bara släppa en fråga?

1:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ibland är saker enklare än man tror:)
Vi kan väl skicka var sitt mail?

Jag tror jag har hittat lampan du söker, (likadan som jag har i mitt sovrum) i Danmark på en nätshop:
http://www.missy-shop.dk/catalog/product_info.php?products_id=2142

Lycka till!

3:23 PM  
Blogger josé said...

Ja vi mailar!

Åhh, du har hittat sidenlampan. Ska genast kolla in hemsidan. Tack snälla.

8:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

go on ask us...
x FLOWboy

3:29 AM  
Blogger josé said...

Ok, so I will FLOWboy...

9:38 PM  

Post a Comment

<< Home